Gymnasiereklamer på tik tok og i biografen

Mindre ungdomsårgange gør, at uddannelserne skal være ekstra kreative i kampen om eleverne.

Ungdomsårgangene bliver mindre og mindre, og derfor skal gymmasierne kæmpe om at få elever til skolen, så ikke de skal lukke. I Danmark får gymnasierne nemlig et vist antal penge for hver elev, der melder sig ind på skolen. Dette kaldes taxameterordningen. Derfor kan det være fatalt for især små gymnasier, hvis de ikke får nok elever. De kan risikere at skulle fyre lærere, droppe studierture og i sidste ende lukke. Derfor bruger flere gymnasier meget energi på at reklamere til de unge. Det sker bl.a. på tik tok, Instagram, facebook - men også i biografen, på gaden og stationerne. Rektorerne bliver derfor i tvivl om de skal bruge pengene på reklamer, eller på bedre undervisning til eleverne.

Hvad kigger de unge efter, når de skal vælge gymnasie?

Der er meget større forventninger til, at de unge har sat sig ind i tingene og der er derfor et pres om at vælge rigtigt. Det er ikke længere nok bare at vælge en uddannelse, fordi den er tæt på, eller det var der min søster gik. Derfor er det, som de unge kigger efter i en uddannelse en kombination af om deres forventninger, identitet og værdier harmonerer

Eva Lykkegaard, lektor i uddannelsesvidenskab

Kunne man droppe taxameterordningen, så der kommer mindre konkurrence?

Man kunne godt kigge på og lave en tilskudsmodel, som nedtoner noget af konkurrencen, og alle støttekroner ikke følger den enkelte elev. Men jeg synes også, en sund del af konkurrencen er, at man også udvikler sig som gymnasie og laver nogle tilbud, som kommer de unge mennesker til gode

Henrik Nevers, Forman for Danske Gymnasier

GYMNASIE-eleven