ChatGPT - SNyd eller dyd?
Måske kan du komme til eksamen, hvor ChatGPT anses som et værktøj og ikke som snyd
I Østjylland er seks gymnasier gået sammen om et banebrydende to-årigt projekt. Det har til formål at afsøge, hvordan man kan inkorporere ChatGPT i undervisningen. I projektets andet år skal nye eksamensformer afprøves, hvor chatbotten må bruges lovligt. For som eksamenerne ser ud i dag, er de ikke tilrettelagt ChatGPTs funktioner ifølge Christina Oehlenschläger Stoltze, som er uddannelseschef på Randers Statsskole.
Giver det mening at bruge ChatGPT til den eksamensform vi kender i dag?
Nej. Vores eksamensformer, som de ser ud nu, passer ikke til brugen af ChatGPT. Hvis vi skal lære eleverne at bruge det til for eksempel at finde på vinkler og indgange til et emne, passer det dårligt, at de ikke må gå på nettet til eksamen
Christina Oehlenschläger Stoltze
Kan dette projekt være med til at ændre på eksamensformen i fremtiden?
Vi håber, at vi kan medvirke til at skabe en didaktik, der tager højde for, at chatrobotter er en del af verden. Ligesom det også bliver en del af den virkelighed, som eleverne vil møde ude på arbejdsmarkedet
Christina Oehlenschläger Stoltze
Hvad synes du om brugen af chatbotter i undervisning? Del din mening i et debatindlæg