Det er jo victim blaming!
Rektor: Unges mistrivsel er altså ikke deres egen skyld.
Svend Brinkmann (tv.) og Henrik Vestergaard Stokholm (th.)
Der blev brugt store ord, da Nyborg Gymnasiums rektor, Henrik Vestergaard Stokholm, var gæst i Svend Brinkmanns podcast, Brinkmanns Briks. Emnet var mistrivsel blandt gymnasieelever, som rektoren selv har oplevet på nært hold. Hvem har egentlig ansvaret for de unges mistrivsel, og hvordan løser man bedst problemet?
Rektor: Stop victim blaming
Ifølge Henrik Vestergaard Stokholm skal meningsdannere passe på med at gøre de unge selv til problemet. Han ser nemlig en tendens til, at de voksne lægger hele ansvaret over på de unge:
Lige nu er vi i gang med at lave victim blaming. Vi er i gang med at sige: “Glem dig selv, gå til spejder, oplev noget stort, så går det væk - du skal bare glemme alle de der ting.”
Henrik Vestergaard Stokholm
Men det er en helt forkert tilgang til problemet, mener han. I stedet for at fokusere på, hvordan de unge bør tackle deres liv, bør man kigge på de samfundsstrukturer, der skaber mistrivslen i første omgang:
Vi kan ikke give de unge skylden. Det handler ikke bare om, at de skal lægge mobilen og gå til spejder. Det handler også om, at vi har lavet et samfund, der presser.
Henrik Vestergaard Stokholm
Et kæmpestort socialt eksperiment
Rektoren medgiver, at mange elever er hårde ved sig selv og stiller høje krav til deres egne præstationer. Men det betyder ikke, at det er de unges ansvar, og at de bare kunne lade være. Han mener tværtimod, at de unge blot reagerer naturligt på det samfund, de er en del af:
Men vi glemmer jo, at det vi har gang i er et kæmpestort socialt eksperiment. De unge er født ind i et samfund, som de ikke selv har stemt til magten. De er født ind i sociale medier og et skolesystem som er baseret på tests og prøver hele vejen.
Henrik Vestergaard Stokholm
Brinkmann: Vi trives bedst i fællesskaber
Brinkmann er ikke helt enig i analysen. Han mener godt, man kan tale om, at de unge bør glemme sig selv. Det betyder dog ikke, at det er deres skyld. Men derimod at vi lever i et psykologiserende samfund, der konstant opfordrer de unge til at kigge indad i stedet for udad, når livet er svært. Og ifølge Brinkmann burde man opfordre til det modsatte:
Vi mennesker har det bedst, når vi er en del af nogle fællesskaber, en del af nogle aktiviteter, som handler om noget - som er vendt udad mod verden.
Svend Brinkmann
Rektor: Drop test-tyranniet
Ifølge Nyborg Gymnasiums rektor, ligger en stor del af ansvaret hos uddannelsessystemet. Han hævder, at der er behov for en radikal gentænkning af grundskolen og gymnasiet. Først og fremmest skal man skrue ned for præstationskravene til børn og unge:
Der er en diskurs, der presser de unge. Jeg tror, vi skal have færre prøver, vi skal ikke have parathedsvurderinger, vi skal ikke have tests hele vejen. Det tror jeg kunne være med til at tage trykket af de unge.
Henrik Vestergaard Stokholm