Hvorfor er vi blevet dårligere i skolen?
Danske skoleelever går tilbage i både læsning og matematik
En international undersøgelse af 15-åriges færdigheder i dansk og matematik kaldet 'PISA', viser at de danske elever er blevet markant dårligere siden 2018. Udover Corona nedlukningen kan man ikke fastlægge præcist, hvorfor det er sket, men der er flere bud på det. Forskningschef Thomas Illum Hansen giver sine bud:
Kan brugen af sociale medier have indflydelse?
I vores undersøgelse "Børn og unges læsning 2021" kunne vi se en negativ sammenhæng mellem brug af sociale medier og hvor meget eleverne læste, men også i forhold til deres evne til at være opmærksomme Hvad angår TikTok, var der især en negativ sammenhæng mellem netop dette medie, og så elevernes trivsel
Thomas Illum Hansen
Kan flere elever i klassen have indflydelse?
Ja, der er en sammenhæng mellem antal og faglighed, fordi antal af elever i klassen har betydning for, hvordan man kan undervise eleverne.
Thomas Illum Hansen
Kan dårligere trivsel have indflydelse?
Mistrivsel er et vanskeligt fænomen at måle, og derfor er det vanskeligt at tage højde for. Danske elever ligger ifølge undersøgelsen over gennemsnittet, når det gælder tilhørsforhold til skolen og tilfredshed med livet, men det er meget vanskeligt svare på, om man med disse spørgsmål tager nok højde for mistrivsel som faktor
Thomas Illum Hansen
Kan det have indflydelse, at flere forældre bruger tid på mobilen i stedet for, at snakke med deres småbørn?
Ja, der er en del forskning, der peger på, at det er afgørende, at man taler med børn fra en tidlig alder, da det har betydning for, om de udvikler et alsidigt og varieret sprog
Thomas Illum Hansen
Læser de unge mindre end før?
Elevernes læseglæde er faldet gennem en årrække. Desuden peger vores seneste undersøgelse af børn og unges læseglæde på, at mange skoler har nedprioriteret indkøb af ny børne- og ungdomslitteratur af en høj kvalitet. Det kan derfor også have en indflydelse.
Thomas Illum Hansen
Frem mod den næste Pisa-undersøgelse vil børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) ændre på resultaterne. Der kommer blandt andet fokus på de elever, der klarer sig dårligst i matematik og dansk, siger ministeren. Han peger også på en ny lovgivning for antallet af børn i de mindste klasser og for muligheder for at få udsat skolestart.