Natalies
Hvorfor en demokratidag?
Intervew med Rektor Pernille Bogø Bach
Onsdag d. 7. overtager elevrådet og skolens ildsjæle magten over undervisningen. Har rektor mistet forstanden - eller er der en større tanke bag?
Eleverne ønskede at ”genoplive” en demokratidag, som de har haft på skolen for efterhånden en del år siden. Når eleverne har mod på at tage medansvar for en dag, der understøtter sunde fællesskaber, sætter gang i debatten og samtidig også lærer dem om demokrati, så synes jeg faktisk skolen er lykkedes med en del af dens kerneopgave.
Pernille Bogø Bach
Hvad er målsætningen med dagen?
At eleverne får en god dag, hvor de mødes på tværs af klasser og årgange – og dermed får skabt nogle andre fællesskaber. Et anderledes læringsrum end vi plejer, kan også give nogle helt andre dynamikker og det betyder også noget at eleverne i høj grad kommer til at mødes og arbejde, fordi de har en interesse i det fælles tredje.
Pernille Bogø Bach
Gad vide om Natalie Zahle tænkte demokratidage ind i sin plan for skolen?
Hvad er din dagsorden? Hvad vil du gerne lære os?
At vi kan mødes og sammen træner at lytte, turde fremsætte holdninger, men også være civiliseret uenige, og vise empati og rummelighed overfor forskelligheder. Jeg synes faktisk at demokratidagen har alle forudsætninger for at understøtte skolens målsætning og værdier: At danne og uddanne selvstændige, handlekraftige unde mennesker, med hjertet på rette sted.
Pernille Bogø Bach
Hvordan synes du tovholderne blandt eleverne har grebet arbejdet an?
Alle tovholdere - og især elevrådsforpersonerne - har knoklet for at få dette her op at stå. Det er en helt ny opgave for alle – og der er ikke meget fra tidligere, de kan stå på skuldrene af. Så de har taget et stort slæb og et stort ansvar – og jeg håber sådan for dem, at dagen bliver en stor succes.
Pernille Bogø Bach
Som dengang er der både litteratur- og strikkeworkshops på programmet
Hvad kan du og lærerne bruge elevernes projekter til fremadrettet?
Der er mange tiltag fra dagen, som vi kan tage med os. Noget vil vi kunne implementere direkte – andet er mere et skub til vores kulturarbejde med fællesskaberne på skolen.
Pernille Bogø Bach
Tusind tak for at give dig til at svare på vores spørgsmål!