Natalies

Musik er demokatrisk ytringsfrihed

Med en DJ i huset kom der foksus på nye karrieveje og ytringsfrihed i musik

Liva, 3.F og Olivia og Emilie, 3B, havde inviteret D.J. Kristoffer Sandfeld til en workshop om, hvordan musikken er med til at udtrykke demokrati og ytringsfrihed.

Hvad har musik og playlister med demokrati at gøre?

Liva fra 3.F samt Olivia og Emilie fra 3B inviterede D.J. Kristoffer Sandfeld til at tale om hvordan musikken er med til at udtrykke demokrati og ytringsfrihed.

Det er ikke i alle lande, man må høre al musik. Det ville vi sætte fokus på, da musik er ytringsfrihed. Mange bruger det f.eks. til at udtrykke sig følelsesmæssigt, eller via politiske protest-sange Det er meget populært, og musik er noget man er fælles om”.

Emilie

Samtidig var det en mulighed for at sætte fokus på en anden karrierevej. Man går ikke lige op på clubben og taler med en D.J om, hvordan han begyndte. Her fik vi også mulighed for at høre og lære hvordan man bygger en sætliste op. Og fik en forståelse for, hvorfor Dj’en måske ikke lige kan spille det nummer, man ønsker, fordi han er i gang med at bygge en fest op med sin playliste. Vi lærte også selv at lave en playliste, og stemte om, hvilken én der skal bruges til næste gymnasiefest”.

Liva

Hvad fik du fortalt eleverne om dit arbejde som D.J?

Jeg oplevede at mange spurgte, hvordan man bliver D.J. Hvordan man starter, og hvad der kan være udfordrende? Det gav en forståelse for en DJ's arbejde. For i starten er det da fedt at stå og ”save sig midt over” i en fest med sprut. Man finder bare hurtigt ud af at det er et arbejde. Fra 22-05, og det nytter ikke at være fuld. Det er et sjovt, men også hårdt arbejde

Kristoffer Sandfeld

Natalies